wholegrain
Γνωρίζοντας τα προϊόντα ολικής αλέσεως
20/07/2016
asparagus
Τα οφέλη του σπαραγγιού
20/07/2016
Προβολή Όλων

Η πατάτα

patata

Η ιστορία της πατάτας

Η πατάτα είναι ένα από τα ποιο διαδεδομένα καλλιεργημένα λαχανικά στην Ευρώπη και στην Αμερική.Το φυτό όπου βασικός της τύπος είναι (Solanuim tuberosum) θεωρείτε ότι κατάγεται από τις Περουδιανές Άνδεις, όπου αποτελούσε σημαντικό στοιχείο της διατροφής και του πολιτισμού των Ίνκας. Η ιστορία της είναι δύσκολο να εξερευνηθεί, εν μέρει επειδή το όνομα πατάτα χρησιμοποιήθηκε επίσης από τους πρώτους συγγραφείς για τη γλυκιά πατάτα και για άλλα μη σχετικά φυτά.

Ισπανοί εξερευνητές θεωρούνται ότι έχουν φέρει το 16ο αιώνα από το Περού στην Ισπανία, από όπου διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη. Στη Βόρεια Αμερική εισήχθη από τους ευρωπαίους αποίκους πιθανώς το 1600. Η πατάτα έγινε αποδεκτή αρχικά ως καλλιέργεια μεγάλης κλίμακας στα Βρετανικά νησιά. Έγινε το σημαντικότερο τρόφιμο στην Ιρλανδία κατά τη διάρκεια του 18ου αιώνα και ως εκ τούτου καλείται συχνά Ιρλανδική πατάτα για να διακριθεί από τη γλυκοπατάτα. Η πατάτα ήταν επίσης σημαντική στη ροή της ιστορίας στον 20ό αιώνα στην Ευρώπη, ειδικά στη Γερμανία, όπου κράτησε τη χώρα ζωντανή κατά τη διάρκεια δύο παγκόσμιων πολέμων.

Με την υψηλή της περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, η πατάτα είναι σήμερα ένα βασικό τρόφιμο των δυτικών λαών. Ευδοκιμεί καλύτερα σε ένα δροσερό, υγρό κλίμα. Η Γερμανία, η Ρωσία και η Πολωνία είναι οι μέγιστες πατάτα-παραγωγές χώρες της Ευρώπης. (Βασισμένο σε πληροφορίες από το http://www.cc.columbia.edu/cu/cup/και http://www.healthypotato.com)

Στην Ελλάδα ο πρώτος που εισήγαγε την πατάτα στην Ελλάδα ήταν ο κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας.

 

Πόσο πολύτιμη είναι για τον ανθρώπινο οργανισμό

Η πατάτα θεωρείται παχυντική και γι’ αυτό είναι από τις πρώτες τροφές που μειώνουμε στο διαιτολόγιό μας όταν ακολουθούμε πρόγραμμα διατροφής. Ωστόσο η πατάτα είναι πολύ χρήσιμη για τη διατροφή μας, αφού παρέχει πολύτιμη ενέργεια μέσα από σύνθετους υδατάνθρακες, χωρίς αντίστοιχη επιβάρυνση από λίπος, όταν βέβαια είναι βραστή ή ψητή. Είναι μία τροφή με μεγάλη περιεκτικότητα σε Βιταμίνη C όπου καλύπτει το 50% της ημερήσιας πρόσληψης και σε μικρότερη ποσότητα βιταμίνες του συμπλέγματος B. Συγκαταλέγετε όπως προανέφερα στους σύνθετους υδατάνθρακες και αποτελεί ένα ευχάριστο και επιτρεπτό γεύμα για τους διαβητικού καθότι απορροφάται με αργό ρυθμό από το αίμα σε αντίθεση με τους απλούς υδατάνθρακες π.χ ζάχαρη.

Από μεταλλικά στοιχεία περιέχει φώσφορο ,μαγνήσιο και κάλιο. Το κάλιο βοηθάει στην πρόληψη υπέρτασης και των εγκεφαλικών επεισοδίων. Σε μια έρευνα του Pasific Western το 81% των ασθενών με αυξημένη πίεση, καταναλώνοντας συχνά γεύματα πατάτας έδειξε ότι η πίεση τους ρυθμίστηκε στα φυσιολογικά όρια με μόνο τη μισή δόση του φαρμάκου.

Ποιος είναι ο πιο υγιεινός τρόπος μαγειρικής της πατάτας

Προτιμήστε να την μαγειρεύετε στον ατμό ή ψητή ή βραστή αντί να την τηγανίζετε αφού πρώτα την έχετε πλύνει καλά και έχετε αφαιρέσει τυχόν πράσινους αποχρωματισμούς που έχουν εμφανιστεί όπου μπορεί να είναι τοξική για την υγεία σας εξαιτίας μίας ουσίας που περιέχει της σολανίνης.

Η τηγανιτή πατάτα αποτελεί ίσως ένα από τα αγαπημένα φαγητά των παιδιών αλλά και των ενηλίκων και κατά γενική ομολογία αποτελεί ένα αρκετά παχυντικό γεύμα κυρίως όταν συνοδεύετε με άλλες θερμιδογόνες και κακής ποιότητας τροφές. Στην περίπτωση που προτιμήσετε να την τηγανίσετε προτιμήστε ελαιόλαδο έχοντας τη φωτιά έως τους 170ο C για να μη χαθούν τα οργανοληπτικά συστατικά του ελαιόλαδου , χρησιμοποιήστε αντικολλητικά σκεύη και μαγειρέψτε με ελάχιστο ή καθόλου λάδι.Επίσης στο τέλος του τηγανίσματος χρησιμοποιήστε τρυπητή κουτάλα και απορροφητικό χαρτί κουζίνας για να στραγγίζετε το λάδι.Αποφύγετε να τρώτε τηγανιτές πατάτες από εστιατόρια ή fast food καθότι και οι περισσότερες είναι βουτηγμένες σε χημικά γεύσεων , στο αλάτι και σε πολυχρησιμοποιημένα λάδια.

Η βραστή και ψητή πατάτα αποτελούν ένα θρεπτικό γεύμα. Η βραστή πατάτα είναι ωφέλιμο να μη βράζετε σε πολύ νερό γιατί με αυτό τον τρόπο υπολογίζετε ότι χάνετε το 50% της βιταμίνης C και Β αντίστοιχα, και το 4% του Καλίου που περιέχει. Προτιμήστε να τη τρώτε με τη φλούδα , αφού πρώτα την έχετε πλύνετε προσεχτικά καθότι περιέχει ένα στοιχείο το χλωραγονικό οξύ όπου σύμφωνα με έρευνες του Πανεπιστημίου MAINE στο ONDRO έχει αντικαρκινικές ιδιότητες.

Σε ότι αφορά στο βιομηχανοποιημένο πουρέ καλό θα ήταν να τον αποφεύγετε καθότι έχει τα ίδια προβλήματα με τα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα. Αν όμως τον προτιμάτε στο διαιτολόγιο σας φροντίστε να τον παρασκευάζετε μόνοι σας με τον αγνό και παραδοσιακό τρόπο.

Συμπερασματικά η πατάτα είναι ένα ωφέλιμο λαχανικό για την υγεία μας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει μαγικές ιδιότητες καθώς με τη ιδιαίτερη γεύση που αποδίδει και τα πλούσια θρεπτικά συστατικά της μπορεί να συνδυαστεί και με άλλες ωφέλιμες τροφές όπως είναι τι κρέας , το ψάρι , το κοτόπουλο αποδίδοντας έτσι στον ανθρώπινο οργανισμό ένα πλήρες γεύμα αρκεί να έχει μαγειρευτεί με το κατάλληλο τρόπο και αφού έχει καταναλωθεί με μέτρο.